„Tu sroczka kaszkę ważyła…” czyli kasza w diecie dziecka

Wszelkiego rodzaju kasze są źródłem cennych składników odżywczych, dlatego warto je włączyć do diety dziecka już w okresie niemowlęcym. Poznaj ich rodzaje i właściwości, a także uniwersalny przepis na pyszną domową kaszkę.

Rodzaje i właściwości kasz

Kasze to nic innego jak zdatne do spożycia nasiona zbóż. Wśród nich występują odmiany glutenowe jak i bezglutenowe. Kasze mają wiele wspólnych cech. Są sycące i lekkostrawne. Zawierają duże ilości błonnika, białka oraz witamin z grupy B. Każda wśród kasz ma jednak w sobie coś wyjątkowego, jedynego w swoim rodzaju. Dlatego warto korzystać z ich dobrodziejstw oraz smakowych różnorodności i na stałe wprowadzić do swojej kuchni.

🌾Kasza jaglana – ze względu na swoje dobroczynne właściwości, uchodzi za królową wśród kasz. To produkt bezglutenowy, łatwo przyswajalny i niezwykle wartościowy. Ma właściwości przeciwwirusowe i antyoksydacyjne. Hamuje rozwój stanów zapalnych oraz zwalcza tzw. wolne rodniki. Kasza jaglana jest naturalnym źródłem witaminy E, oraz w witamin z grupy B. Dostarcza organizmowi duże ilości mirko i makroelementów m.in. magnezu, żelaza, wapnia i fosforu. Zawiera lecytynę, która korzystnie wpływa na rozwój mózgu, wspomaga pamięć i koncentrację. Dzięki zawartości krzemionki przyczynia się do pięknego i zdrowego wyglądu skóry, włosów i paznokci. Dodatkowo wpływa na mineralizację kości, w okresie rozwoju, wspomaga ich wzrost, a po urazach przyspiesza regenerację. Można ją podawać niemowlętom, zaraz na początku rozszerzenia diety, czyli od 6 miesiąca.

🌾Kasza manna– czyli tzw. grysik otrzymywana jest z ziaren pszenicy. Manna jest łatwa w przygotowaniu, sycąca, a jednocześnie niezwykle delikatna dla układu pokarmowego. Wśród kasz wyróżnia ją duża zawartość jodu. Dodatkowo stanowi źródło kwasu foliowego, magnezu, potasu, witaminy PP, oraz witamin z grupy B. Ze względu na zawartość glutenu, należy wprowadzać ją do diety dziecka stopniowo. Niewielkie ilości można podawać już od 6 miesiąca.

🌾Kasza kuskus – powstaje z pszenicy durum, zawiera glutem i łączy w sobie właściwości kaszy i makaron. Charakterystyczna dla kuchni afrykańskiej i dalekiego Wschodu. Stanowi uniwersalny składnik dań, podawanych zarówno na słono jak i słodko. Zawarte w niej witaminy i minerały wspomagają pracę mózgu oraz układu nerwowego. Dostarcza duże dawki żelaza, jednak aby poprawić jego przyswajanie przez organizm, warto spożywać kuskus z dodatkiem produktów zawierających witaminę C.  Odpowiednia dla dzieci od około 9 miesiąca życia.

🌾Kasza kukurydziana – bezglutenowa, powstaje z przemiału kukurydzy. Delikatna, lekkostrawna i nieuczulająca. Jest dobrym źródłem białka i błonnika. Dzięki swoim właściwościom wspomaga układ odpornościowy oraz pozytywnie oddziałuje na zdrowy wygląd. Zawiera betakaroten, który nadaje skórze piękny, odcień i dodatkowo jest silny antyoksydantem. Można ją wprowadzać do diety dziecka od 6 miesiąca.

🌾Kasza gryczana – to jednak z najzdrowszych kasz, powstaje z rośliny zwanej gryką. Wyróżniamy kaszę gryczaną paloną i niepaloną. Nie zawiera glutenu. Niebywale bogata w prozdrowotne składniki odżywcze. Cenne witaminy ( m.in. PP, B1, B2, B6. E) i minerały (żelazo, wapń, potas, krzem, cynk ) Stanowi energetyczny posiłek, który na długo pozostawia uczucie sytości. Jednocześnie dzięki dużej zwartości błonnika jest lekkostrawna i łagodna dla żołądka. Ma właściwości odkwaszające organizm. Można ją podawać dzieciom od 11 miesiąca życia.

🌾Kasza jęczmienna – Jedna z najpopularniejszych i najbardziej lubianych kasz w Polsce. Jak wskazuje jej nazwa powstaje z jęczmienia i w zależności od stopnia rozdrobnienia ziarna, ma trzy odmiany – pęczak (całe nasiona), perłowa inaczej nazywana mazurską (pocięte nasiona), oraz łamana (nieregularnie łamane ziarna) zwana też wiejską. Ma wiele dobroczynnych właściwości zdrowotnych. Korzystnie wpływa na działanie układu pokarmowego, nerwowego,przeciwdziała anemii, obniżające poziom cholesterolu we krwi. Zawiera mniej witamin z grupy B niż pozostałe kasze, ale za to ma najwięcej spośród nich, wapnia oraz witaminy K. Dzięki czemu wspomaga rozwój kości oraz poprawia krzepliwość krwi. Jest odpowiednia dla kobiet w ciąży, matek karmiących oraz dzieci od 10 miesiąca życia.

🌾Kasza owsiana – mało znana, do niedawna trudno osiągalna, dziś coraz bardziej popularna i doceniana przez konsumentów. Charakteryzuje się ciekawym orzechowym posmakiem, zdatna do spożywania na słodko i słono. Powstaje z rozdrobnionych ziaren owsa. Przyspiesza metabolizm, działa ochronnie na jelita będąc pożywką dla mikroflory bakteryjnej układu pokarmowego. Dodatkowo korzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną. Jest nośnikiem cennej witaminy E, która opóźnia proces starzenia oraz chroni przed chorobami serca. Dodatkowo zawiera szereg wartościowych dla organizmu minerałów m.in. kwas foliowy, mangam, cynk, miedz i żelazo. Bezpieczna dla dzieci już od 6 miesiąca życia.

Warto zapoznać dziecko z kaszą nie tylko w postaci znanego wierszyka, ale również na talerzu. Kasze stanowią sycący i smaczny posiłek. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do dania głównego lub samodzielna potrawa. Smakują na słodko i słono. Można przyrządzać je na wodzie lub mleku – modyfikowanym, roślinnym, krowim, a nawet odciągniętym mleku z piersi. Podawać z owocami- świeżymi lub rozmrożonymi, a także pasteryzowanymi (konfitury, syropy, soki itp.) Wzbogacać bakaliami, orzechami i wszelkiego rodzaju dodatkami (np. siemię lniane, otręby). Wszystko zależności od wieku dziecka, tolerancji pokarmowych, potrzeb i upodobań.

Uniwersalny przepis na  kaszę w dwóch wariantach:

I. Przepis w wersji wytrawnej – propozycja obiadowa od 1 roku życia

*Dobór i użycie przypraw jest kwestią indywidualną. W przepisie danie zostało doprawione solą himalajską i pieprzem ziołowym. Coraz częściej odchodzi się od podawania dzieciom bezsmakowych dań. Delikatne przyprawienie, sprzyja kształtowaniu preferencji kulinarnych i pobudza receptory smakowe. Warto jednak używać naturalnych przypraw oraz ziół, bez chemicznych dodatków i polepszaczy. 

II. Przepis na kaszkę bananową 

*Najlepiej wybrać dojrzałego banana z ciemnymi kropkami. Takie są najzdrowsze i naturalnie słodkie. Końcówkę banana należy odciąć.